IIFYM

Zoals vele van jullie weten ben ik druk bezig met gezond leven. Sporten, goed eten, genoeg slapen en met name letten op wat mijn lichaam aangeeft. In 2011 ben ik begonnen met afvallen, door simpele wijzigingen in mijn eten door te voeren vlogen de kilo’s er af. Echter wist ik toen niet wat ik nu weet.

MyFitnessPal

Ik gebruik MyFitnessPal om mijn eten in te loggen. Dit doe ik inmiddels een jaar. Om écht goed inzicht te krijgen in wat je eet moet je het loggen. Elke hap van elk stuk eten invoeren in de app of website van MyFitnessPal. En als je nu al denkt dat het heel veel werk is, eet je misschien al teveel of verkeerd en durf je de confrontatie niet aan. Ik had precies hetzelfde, maar het heeft mij wakker geschud. Ik heb er voor gekozen bewuster en gezonder te gaan eten en leven, mede door MyFitnessPal.

myfitnesspalJe kunt in MyFitnessPal je eigen doelen invoeren. Je kunt het laten uitrekenen door de app, of het zelf invoeren.

Macro’s

Die doelen vallen samen met macro’s: koolhydraten, vet en eiwit staan in mijn overzicht. Omdat ik aan krachttraining doe moet ik vrij veel eiwit eten in vergelijking met de koolhydraten. Er zit een complete berekening achter al die cijfertjes. Een website om macro’s specifiek voor jou op te kunnen berekenen is: http://healthyeater.com/flexible-dieting-calculator.

Ik ben nog nieuw in het werken met macro’s, dus goede uitleg geven kan ik nog niet. Daarbij is er online zo ontzettend veel te vinden over macro’s en het nut ervan, dat het geen zin heeft om dat hier nog een keer neer te zetten. Wat ik wel kan zeggen is dat het lastig is om precies aan alle getallen te voldoen, ik zie ze ook meer als richtlijn dan als regel.

iifym_zpsf8c8ae3d

IIFYM

Als je ooit fitness blogs of youtube filmpjes hebt gezocht zal je de afkorting IIFYM tegen zijn gekomen. Dat staat voor If It Fits Your Macros. Kort gezegd: Je mag alles eten als het maar binnen je macro’s valt. Je weet wel, die dingen die ik in MyFitnessPal heb ingevoerd als doelen.

Ik ben van mening dat je prima kunt afvallen terwijl je (bijna) alles kunt blijven eten. Waarom zou je bijvoorbeeld koolhydraten schrappen uit je eten als je er normaal gesproken goed tegen kunt? Waarom zou je helemaal geen vet meer eten? Natuurlijk zijn er genoeg uitzonderingen te noemen waarom je wel iets zou schrappen uit je dieet. Ik ken mensen die juist heel goed functioneren met heel weinig koolhydraten.

Ik merk wanneer ik mijn eten goed heb bijgehouden, dat ik mij prettiger voel als ik niet teveel vet schrap. Maar in plaats van patat met mayonaise en vet vlees te eten, kies ik voor nootjes, avocado (= goede vetten, jummie!) of kippenvlees en (mager) rundvlees. Goede vetten zijn zo belangrijk, als het er maar niet teveel zijn.

Daarom eet ik alles wat ik wil, zolang het binnen grenzen blijft. Als ik ’s avonds nog ruimte heb voor een chocoladereep, kan ik die best nemen. Of als ik zin heb in een stukje kaas, geen probleem, als het past. Ik kan ook een appel nemen als dat het enige is wat mogelijk is. Het is creatief omgaan met eten, maar zonder iets te moeten schrappen.

Natuurlijk ga ik nu niet elke avond pizza eten, of frites als dat past. Ik probeer wel gevarieerd te eten en goede, natuurlijke ingrediënten te kiezen. Alles wordt zelf klaargemaakt, bijna niets komt uit een pakje. Zelfs de sauzen voor de pasta komen niet meer uit een potje. Nou ja, soms komt het wel uit een potje hoor, maar dat is luiheid of te weinig tijd 😉

Enne, een cheatmeal of cheatday is helemaal niet erg. Hier hebben we elke week wel een avond dat er allemaal hapjes en snacks op tafel staan. Of dat we allebei een zak chips wegwerken. Zolang je het niet elke dag doet, is er niets aan de hand.

Comments

comments

0
FIFA 17

Geef een reactie